User Rating: 0 / 5

نقاشی دکوراتیو

نقاشی دکوراتیو چیست

گروه دکوراسیون مسعودی قصد دارد در این مقاله شما را با نقاشی دکوراتیو و کاربردها و مزایای این هنر بسیار زیبا آشنا کند. با ارائه مقئمه ای کوناه در مورد این هنر و سپس ارائه شماره های تماس جهت دریافت مشاوره های رایگان از شما تقاضا  می کنیم با همراه باشید تا با جنبه های دیگری از این هنر بسیار زیبا و کاربردی آشنا شوید. همان طور که میدانید بشر در تمام طول زندگی اش با رنگ آشنا بوده است. انقدر رنگها در زندگی بشر از ابتدای حیات همراه و مانوس با زندگی بوده اند که هرگز بشر به دنبال ارائه تعریفی و معنای برای رنگ ها نرفته است و تنها به تمایز در نام رنگها آنها را تعریف کرده و یا در دسته بندی هایی مانند رنگهای سرد و یا گرم قرارشان داده است. این توضیحات به آن معناست که ما در نقاشی دکوراتیو از رنگها استفاده می کنیم. به همین دلیل باید نقش رنگها را بیش از پیش درک کنیم. طبیعت دارای زیبایی ها و شگفتیهای بسیار زیادی میباشد. بدون تردید رنگها در این زیبایی ها بسیار موثر هستند و در واقع به زیبا سازی طبیعت بسیار کمک کرده اند. تصور کنید جنگلها در بهاران سبز و یا در پائیز زرد نبودند بلکه کاملا بی رنگ بودند. بخش بسیار زیادی از زیبایی جنگلها از بین میرفت. حال تصور کنید در دکوراسیون منزل ار هیچ رنگی استفاده نشود چه بر سر زیبایی منزل خواهد آمد و فضای داخلی ما با چه چیزی رو به رو می شود. بنابراین نقاشی دکوراتیو با الهام گیری از نقشهای متنوع کمک میکند که ما زیبایی بیشتری را تجربه کنیم.

نقاشی دکوراتیو در روانشانسی

همان طور که نمیتوانیم منکر نقش رنگها و نقاشی دکوراتیو طبیعی موجود در طبیعت، در زیبا سازی فضا بشویم، نمیتوانیم نقش مهم  رنگها را در درمان بسیاری از بیماریها و مریضی ها انکار کنیم. همچنین عدم استفاده از رنگهای مناسب نیز میتواند در افزایش دردها و اختلالات مختلف روحی و روانی بسیار موثر باشد، به همین دلیل هرگز نمیتوانیم از کاربردها و تاثیراتی که رنگها در روانشناسی دارند و همچنین تاثیر بسیار زیادی که در ایجاد تعادل های روحی و روانی و همچنین تاثیرات بر روی سیستم خلق و خوی انسانها غافل شویم و در اصل زیبا سازی فضای داخلی از این هنر و این دانش روانشناسی استفاده نکنیم. به همین دلیل زیبا سازی فضای داخلی و در واقع دکوراسیون فضاهای اطراف مان اگر با هارمونی رنگها و کنتراست بسیار منظم و روانشناختی انجام نشود نه تنها آن فضا جلوه ای نخواهد داشت بلکه بدون تردید رنگها نیز جلوه های خود را کاملا از دست میدهند. از همین نقاشی دکوراتیو رو بسیار با اهمیت میباشد. نکته قابل توجه این است که نقش استفاده از رنگها و انجام نقاشی با هدف زیبا سازی و استفاده از رنگها در منازل ما، زندگی های درون شهری و همچمین کسب و کار و تبلیغات تجاری ما و به طور کلی بر روی تمامی زوایای زندگی ما انکار ناپذیر است. به گونه ای که حتی اگر سر رشته ای از رنگها نداشته باشیم روح ما که انگار نقاشی دکوراتیو در آن قرار داده شده است ما را در دکوراسیون و در رنگ بندی ها به سمتی سوق میدهد که از رنگها بهترین بهره ها را ببریم. تصور کنید، مثلا آیا تا به حال به یک تالار مجلل عروسی رفته اید که تمام در و دیوارها و میز و پرده هایش مشکی باشد، طبیعی است که اگر آن مجموعه از هنر نقاشی دکوراتیو بی بهره هم باشد، روحش و نوع کارش او را به سمت استفاده از رنگ بندی های جذاب و شاداب سئق میدهد.

استفاده از نقاشی دکوراتیو

همان طور که میدانید و بیان کردیم روح ما معمولا ما را به سمت استفاده از رنگهای شاداب سوق میدهد، اما دانش کامل و کافی میتواند ما در نقاشی دکوراتیو به یک هنرمند بی بدیل تبدیل کند. با توجه به اینکه استفاده از رنگهای روشن و شاداب دارای ریسک کمتری هستند معمولا توسط اکثریت افراد مورد استفاده قرار میگیرند اما غافل از این موضوع که یک محیط که انسان ها در آن زندگی و یا رفت و آمد میکنند به سادگی میتواند تنها و تنها با لایه های بسیار ساده ای از یک رنگ کارشناسی شده و مناسب به کلی تغییر کنند به گونه ای که انگار همه چیز تغییر کرده است. چرا که در واقع رنگها همه چیز هستند. استفاده از رنگها و یا رنگی که کاملا متناسب با کارکرد محیط مورد نظر و همچنین وسایل و به طور کلی قشری از انسانهایی که به آنجا رفت و آمد میکنند و یا زندگی میکنند باشد. شما زمانی که شروع به انتخاب وسایل مورد نظر می کنید باید هم در این وسایل هم در محل مورد نظری که قرار است این وسایل را آنجا قرار بدهید از هنر بسیار محبوب و بزرگ نقاشی دکوراتیو استفاده کرده و مناسب ترین رنگ بندی را انتخاب کنید و به رنگی که میخواهید استفاده کنید بیاندیشید. گروه دکوراسیون مسعودی مقدم به شما این اطمینان را میدهد که اگر از این هنر بسیار محبوب و کاربردی که امروزه با پیشرفت علوم و فنون و همچنین تکنولوژی پیشرفت بسیاری کرده و در جایگاهی بسیار مهم قرار گرفته است، استفاده کنید در منازل و محل کارتان روحیه سرشار از لذت را تجربه خواهید کرد، اگر این کار را به کاردان ها بسپارید و پس از پایان کار وارد شوید بدون تردید از دیدن اثر بجا مانده از نقاشی دکوراتیو سر مست خواهید شد.

نقاشی دکوراتیو

نقاشی دکورایتو و پتینه کاری

امروز متاسفانه بسیاری از افراد نقاشی نقاشی دکوراتیو را با پتینه کاری استباه میگیرند و این دو هنر را مترادف یکدیگر میدانند در حالی که اصلا این گونه نیست و اینها دو هنر متفاوت هستند که هر دو در زیبا سازی به ما کمک می کنند. در واقع میتوان این گونه بیان کرد که این نوع نقاشی به معنای انتخاب و استفاده از رنگهای طبیعی و بیسار متنوع و همچنین کاملا مناسب با روحیات و کارکرد محیز مورد نظر، هماهنگ با وسایل مورد استفاده و لوازم چیده شده در یک فضا با استفاده از تکنیک های حرفه ای در اجرا و پیاده سازی میباشد که باعث ایجاد طراوات و در نهایت حیات فرمها و قالبهای بی جانی میشود که تا پیش از این در معماری داخلی و دکوراسیون داخلی وجود داشته است و فضا را به طور کلی تبدیل به فضای بسیار زیبای دیگری میکند. به همین دلیل نقاشی دکوراتیو بسیار با پتینه کاری متفاوت است و ما در ادامه در این خصوص بیشتر خواهیم گفت.

رابطه پتینه با نقاشی دکوراتیو

در مورد رابطه نقاشی دکوراتیو و پتینه کاری باید گفت که این دو هنر با هم در ارتباط هستند اما تنها در بخش هایی. به همین دلیل در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت. در حقیقت میتوان گفت پتینه به زنگار گفته میشود. پتینه در انگلیسی Patina هست که یک واژه کاملا انگلیسی می باشد که به رسوبی با رنگ سبز یا قهوه ای میگویند که بسیار سمی بوده و این روسوب در اثر مرور زمان معمولا به روی سازه ها و ساخته های فلزی به وجود می آید. بیشتر هم بر روی سازه هایی از جنس فلز و یا از جنس مفرغ به وجود میآید . پتینه کاری که نام دیگر آن به نوعی کهنه کاری است عملیات کهنه کاری را بر روی سطوح مختلف اشیا به منظور آنتیک کردن و یا عتیقه نشان دادن آنها استفاده می شود میگویند. در این بین از تکنیکهای نقاشی دکوراتیو تنها در بخش هایی از پتینه کاری استفاده میشود که قصد . کاربرد کهنه کاری داشته باشیم. پس این دو هنر با هم متفاوت هستند اما در بخش کهنه کاری میتوانند با هم در ارتباط باشند و برای انجام پتینه کاری نیز از برخی تکنیکهای این نوع نقاشی استفاده کرد.

نقاشی دکوراتیو

وسایل نقاشی دکوراتیو

معمولا به کسی که نقاشی دکوراتیو را انجام میدهد نقاش هم میگویند که البته با نقاشی معمولی کاملا متفاوت است. این نقاش یا بهتر بگویم هنرمند نقاش برای کار خود نیاز به یک سری لوازم دارد دارد که در این بخش میخواهیم در این مورد گفت و گو کنیم. به طور کلی یک نقاض هنرمند انجام دهنده دکوراتیو برای انجام نقاشی خود بر روی سطوح مختلف با حجم بالایی از تنوع رنگها و خمیرها و حلالها و همچنین متریالهای دکوراتیو رو به رو میشود. با توجه به پیشرفت صنعت روزانه تعداد بسیار زیادی نام و بندهای مختلف هم تولید میشوند و به بازار ارائه می شوند که همه آنها به لیست بلند بالای انتخایهای این نقاش هنر نقاشی دکوراتیو افزوده میشود. همان طور که میدانید نوع و جنس رنگی که یک نقاش مورد استفاده قرار میدهد از نظر مرغوبیت و جنس و ساخت و نام برند میتواند بر روی قیمت نهایی و همچنین جلوه کاری در انتهای کار تاثیر مستقیم بگذارد. اما به طور کلی برای یک نقاش که از تمامی زوایای کاری خود آگاه است و به کار خود تسلط کامل دارد و از مهارت بالایی در کار خود برخوردار است چندان تفاوتی نمیکند که در کارش از رنگهایی روغنی یا آکرولیک استفاده کند و یا چه جنسی را به کار ببرد. او در نهایت با هر نوع رنگ و جنسی بهترین اثر ممکن را خلق میکند. اما در نظر داشته باشید در نقاشی دکوراتیو جلوه نهایی بسیار مهم است و یک نقاش هنرمند هر چقدر هم که با متریال اولیه نامرغوب بهترین کار خود را ارائه بدهد نمیتواند در حین کار جنس متریال را تغییر دهد. بنابراین باید بهترین متریال ممکن را در اختیار او قرار بدهید. درست است که انتخاب نهایی به عهده مشتری میباشد و اوست که در نهایت تعیین میکند نقاش چه متریالی به کار برد اما هر نقاشی دلش می خواهد در نقاشی دکوراتیو خود از بهترین متریالی استفاده کند که میتواند بهترین جلوه را ارائه بدهد. اما به دلیل گران بودن و گاها دسترسی سخت به این متریال نقاش تمامی جنبه ها را به کارفرما توضیح میدهد و در نهایت با مشورت و انتخاب یکدیگر بهترین تصمیم را میگیرند. 

نقاشی دکوراتیو

کاربرد ابزار در نقاشی دکوراتیو

یک جمله بسیار مهم نقاشی دکوراتیو با کیفیت یعنی استفاده از ابزار با کیفیت. همان طور که میدانید ابزار در اجرای هر کاری بسیار مهم هستند. از مهم ترین مولفه های اجرای هر کاری ابزارها هستند. اهمیت ابزارها به قدری بالا میباشد که برخی میگویند مجری توانمند که کاری با کیفیت ارائه میدهد را ابزارهای با کیفیت میسازند. بنابراین بسیار مهم است که از چه ابزاری استفاده کنیم. در نقاشی دکوراتیو اما ابزارهای حرفه ای و بسیار با کیفیت معمولا به دلایلی که در ادامه بیان میکنیم کمی دور از دسترس هستند و شاید این برای نقاشان این صنعت بزرگترین ناراحتی ممکن باشد. یکی از دلایل دور از دسترس بودن ابزارهای حرفه ای این نقاشی این است که این ابزارها تولید داخلی ندارند و عموما باید آنها را وارد کرد. مهمترین کشورهایی که میشود این ابزار حرفه ای را از آنها وارد کرد کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان و ایتالیا و آمریکا هستند. اما نکته مهم در ابزار وارداتی نقاشی دکوراتیو این است که این ابزارها رفیقهای نیمه راهی هستند که تنها در یک پروژه مورد استفاده قرار میگیرند و برای پروژه بعدی باید ابزارهای دیگری تهیه شود. ابزارهای حرفه ای و مورد نیازی که معمولا در این نقاشی باید مورد استفاده قرار بگیرند عموما حرفه ای بوده و تخصصی و کاربردهای دیگر عمومی ندارند و جای دیگری مورد استفاده قرار نمیگیرند و تنها در نقاشی دکوراتیو باید از آنها استفاده کرد، این ابزار ها به چند دسته بندی اصلی تقسیم میشوند که عبارت اند از: 

  • انواع قلم موها
  • رولها
  • کاردکهای مخصوص
  • برسهای مخصوص
  • اسفنجهای مصنوعی و دریایی مخصوص نقاشی دکوراتیو
  • پارچه های تهیه شده از پوست حیوانات
  • شانه های مخصوص
  • ریسمانها
  • ابزرا خاص برای ایجاد نقوش مختلف و دلخواه

پایه کار در نقاشی دکوراتیو

حتما میدانید که در تمامی کارها یک پایه اساسی و اصلی وجود دارد که کار بر مبنای آن صورت میپذیرد. باید گفت در این هنر هم یک پایه اساسی وجود دارد که کاملا متغییر است . بسته به هر پروژه ای میتواند تغییر کند. معمولا موضوعی که باید بر روی آن نقاشی صورت بگیرد و همچنین طراحی که در ذهن وجود دارد برای انجام نقاشی بر روی آن بخش پایه اصلی نقاشی دکوراتیو میباشد.

در نقاشی دکوراتیو 

متریال و جنس پایه کار مهم نیست و بر روی هر متریالی امکان اجراء نقاشی دکوراتیو فراهم است،

پس ممکن است ما فلزات ، سنگها ، کاشی ها و سرامیکها ، کابینتها وسایل و ابزار منزل از هر جنسی

حتی پارچه و نیز حتی لوازم آشپزخانه را برای اجراء نقاشی دکوراتیو پیشنهاد کنیم . البته مواد و وسایل

و ابزار اجرایی هر متریالی با دیگری متفاوت است و مهارت اجرایی هر یک از موارد جداگانه است که

هنرمند نقاشی دکوراتیو به آن اشراف دارد .

محل قرار گیری پایه کار در نقاشی دکوراتیو مهم نیست و بر روی سقف،

کف ، دیوارها ، ستونها و سایر مواضع قابل اجراء می باشد.

شکل پایه کار و هندسه آن برای اجرای نقاشی دکوراتیو از اهمیتی برخوردار

نیست و مشکلی برای هنرمند نقاش دکوراتیو ایجاد نمی کند.

نقش پایه کار در محیط پروژه هر چه باشد نقاش دکوراتیو برای آن طرحی ویژه

خواهد داشت اگر پایه کار نقش دربها ، پنجره ها ، چارچوبها ، ابزارها ، ستونها

و حتی اکسسوریها را بازی کند ؛ برای هنرمند نقاش دکوراتیو مشکلی ایجاد نخواهد کرد .

ابعاد پایه کار در اجراء نقاشی دکوراتیو از اهمیتی برخوردار نیست و مشکل

و محدودیت برای اجراء نقاشی دکوراتیو نخواهد بود .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اشتراک گذاری:
    
اتصال اینترنت وجود ندارد